Sill till jul #2

Tänkte berätta lite om de sillar jag gjorde till årets julbord. Förra årets bidrag hittar Ni här. Sillen hör verkligen till en av mina favoriter på julbordet, så himla gott!

Ingefärssill
400 g 5 minuters sill
1 stort finhackat rött juläpple
1 dl finstrimlad purjolök
1 dl majonäs
1 dl gräddfil
2 msk finriven färsk ingefära
1 msk flytande honung
salt & peppar

Skölj sillen och låt den rinna av i ett durkslag. Skär den sedan i cm-breda bitar. Blanda samman resterande ingredienser till en krämig sås. Lägg ner sillen i såsen, garnera med lite purjolöksringar.

Chili- & Limesill
400 g 5 minuters sill
3 st lime
½ röd chilifrukt
4 dl créme fraiche
1 msk flytande honung
salt & peppar

Tillred sillen på samma sätt som Ingefärssillen. Garnera med en tunn skiva lime.

Lycka till & smaklig måltid!


Kommentarer

Fröken Dill sa…
Vilka goda sillar! Särskilt den med lime och chili vill jag prova. Den godaste jag ätit denna jul var min killes mammas knallgröna örtsill. MUMS!
Tycker fröken Dill
Suzan sa…
Hej o god fortsättning!

Du var med o tävlade om ett par walking trainers nu i somras o jag tänkte bara tipsa dig om att jag lottar ut såna nu igen.
Tävlingen håller bara på en vecka nu så skynda!
Kram Suz
lindasmat sa…
Fröken Dill: Sill är supergott!
Suz: I know, jag ska va me...återkommer till dig.

Kram Linda