Sill till jul

I år har jag varit riktigt huslig och gjort egen sill :) Jag hittade två recept som jag fastnade för och jag tänkte dela med mig av dom här på bloggen. Bra va!? Båda sillarna är ganska vanliga, men ack så goda! Det gäller bara att komma ihåg att inlagd sill innehåller väldigt mycket socker...så med måtta får man smaka på dessa godingar. God Jul!

Citronsill
1 ½ burk inläggningssill (urvattnad sillfilé)
½ dl ättikssprit 12%
1 dl strösocker
1½ dl vatten
1 msk korianderfrön
1 gul lök - i tunna skivor
1 citron, saft och skal

Blanda ättika, socker och vatten. Rör ut sockret ordentligt tills det löst sig. Tillsätt saften från 1 citron. Denna lag behöver inte kokas upp. Skär sillfiléerna i lagom stora bitar och varva dessa med korianderfrön, lökskivor och citronskal från ½ citron i en glasburk. Häll över lagen och låt stå i kylen minst 1 dygn innan det är tänkt att den ska ätas.

Apelsin- och saffransill
1½ burk inläggningssill (urvattnad sillfilé)
½ dl ättikssprit 12 %
1 dl socker
1½ dl vatten
10 st kryddpepparkorn - krossade
½ apelsin - strimlat skal
1 st röd lök - i tunna skivor
1 st lagerblad
1 pkt saffran (0,5 g)

Koka upp ättika, vatten och socker. Så sockret löser sig helt. Blanda i kryddpeppar, lagerblad, apelsinskal och saffran. Låt lagen kallna! Skär sillen i lagom stora bitar och varva den med löken i en glasburk. Häll över lagen och låt stå i kylen minst 1 dygn innan det är tänkt att den ska ätas.

Smaklig sillafton! :)

Kommentarer