Lördags-soppa med fisk

Igår var vi upptagna med att tapetsera mitt kök och hall. Då passade denna snabbmat bra. Låter kanske lite tråkigt med soppa på en lördagkväll, men den här var kanongod! Den är baserad på ett tidigare recept jag delat med mig av, Fiskgryta med vitt vin. Dessutom hade 50% av Er röstat på att Toni och jag skulle laga en fiskrätt i helgen, så här kommer den! :)

Ingredienser:
(1 stor gryta)
1 torskblock - halvtinat
400 g scampiräkor - tinade och skalade
3 st palsternackor
3 st morötter
250 g charlottenlök, ca 10 st
3 st vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
2-3 dl vatten
2-4 msk hummerfond
1 dl chilisås
1-3 tsk timjan
2 tsk sambal oelek
2,5 dl vitt vin
salt & peppar efter smak

+grädde vid servering

Finhacka lök, vitlök, morot och palsternacka. Fräs i rikligt med smör. Tillsätt alla blöta ingredienser samt kryddor och låt koka till en god och aromatisk bas, ca 15-20 min. Skär torskblocket i lagom stora bitar och tillsätt dessa till den kokande buljongsåsen. Låt koka tills fisken är vit och flagig, ca 15 min. Tillsätt de rensade räkorna ca 5-10 min innan servering.

Servera i djupa tallrikar tillsammans med valfri mängd grädde eller créme fraiche. Vi LCHF:are är inte blyga med att skvätta på grädde...så kör hårt! Hur gott som helst! :) Ni andra som struntar i mängden kolhydrater äter gärna denna soppa med ett gott lantbröd till.

Smaklig måltid!

Kommentarer