Hemodlat är gott!

Det här blir inget klassiskt receptinlägg. Utan jag vill bara slå ett slag för hemodling! Jag menar inte i den benämning som självförsörjande bonde, utan mer som en liten hobby. Det är så himlar roligt och lyxigt att gå ut och plocka ihop lite ingredienser att komplettera måltider med.

Det här är ju min andra sommar i mitt radhus och det är först nu jag börjar se lite resultat av jobbet jag lade ner förra året. Jag har en pytteliten radhustomt som jag såklart inte får plats med någon storskalig odling i, men det är ändå kul att odla lite grann. 
  • Jag har en vanlig odlingslåda 80x120 där jag odlar rädisor, morötter, mangold, gräslök, rödlök och luftlök. 
  • Jag har en rund odlingslåda med jordgubbar - den känns lite för liten så till nästa säsong kommer jag nog införskaffa en till vanlig odlingslåda och flytta över dom dit. 
  • I trädgården finns en stor och härlig rabarberplanta och en stor galen hallonbuske. 
  • I krukor ute i trädgården och på balkongen odlar jag: 2 sorters tomater, snackgurka, 2 sorters chili, melon, 2 sorters mynta, röd basilika och oregano.
Om jag någon gång får till en annan bevattningsfunktion än att springa ut och in med en vattenkanna som en tok, så kanske det blir en tredje odlingslåda också. Jag skulle vilja kunna ta hand om regnvatten men med så begränsat utrymme vet jag inte riktigt var jag ska ställa en vattentunna. Stuprören sitter lite illa till för det. Men vi får se. 

Trevlig sommar på er!