Asiatisk nudelsallad med mango och cashewnötter


Vilken midsommarhelg - älsk på vädret! 

Som vanligt har jag inte ätit någon traditionell midsommarmat. Istället tillagades en kall asiatisk nudelsallad som serverades till grillade kycklingspett och majskolvar. Det blev verkligen kalasgott om jag får säga det själv. Alltså bilden blev verkligen inte bra - salladen var godare än den ser ut. 

Nudelsallad

Glasnudlar
Rivna morötter
Strimlad spetskål
Tärnad 1 röd + 1 grön paprika
Hackad salladslök
Strimlade sockerärtor
Cashewnötter
Mango i kuber

Smaksättning nudlar

2 msk japansk soja, limesaft från 1 frukt, 2 tsk fisksås, 1 tsk sesamolja, 1 tsk sambal oelek

Dressing

3 dl gräddfil
1 st lime - saft och zest
1-2 tsk sambal oelek
1-2 msk japansk soja
1-2 tsk fisksås
1 tsk sesamolja
½ kruka färsk koriander, eller 1 frp fryst
1 st vitlöksklyfta - riven
5 cm riven färsk ingefära

Gör så här:

1. Koka glasnudlarna enligt anvisningarna på förpackningen, skölj dom i kall vatten. Jag brukar klippa dom i mindre bitar för att det ska bli enklare att blanda salladen. Låt dom suga i sig av smaksättningen jag angett här ovan. Obs! Måtten är ungefärliga. Blanda gärna ihop i en skål och smaka av. Smakar det thaimat - grattis! 

2. Blanda ihop nudlarna med resten av salladens ingredienser. Ställ kallt. 

3. Blanda alla ingredienser till dressingen. Den går jättebra att göra redan dagen innan. Den blir bara godare om den får stå ett tag.

Servera salladen tillsammans med t.ex. kycklingspett. Jag tror den passar till det mesta dock, fisk & skaldjur.

Smaklig måltid!