Smashburgare med picklad morot, aijvardressing och chilicheddar

Nej men seriöst, jag har varit sugen på en riktigt fet och oststinn burgare i flera månader. Här om helgen blev det av. Och det var precis lika gott som jag hade tänkt mig, om inte godare. Jag tror inte jag har gjort smashvarianten själv förut men det blev ju kalasgott. Enkelt! 

Det jag fyllde burgaren med blev lite av en improvisation utifrån vad jag hade hemma. 

Burgare

Blandfärs
Salt, svartpeppar, spiskummin
Chilicheddar "burgarost"

Aijvardressing

Créme Fraiche
Aijvar 
Salt

Picklad morot


Rödlök skivad
Bladpersilja färsk
Hamburgerbröd

Så här gjorde jag

1. Jag började med morötterna eftersom dom behöver stå minst 20 min. 
2. Sedan gjorde jag dressingen - blanda ihop créme fraiche och aijvar till en smakrik dressing, smaka av med salt. Mängd på ingredienser är en smaksak.
3. Forma runda bollar av färsen, stek dom i mycket smör genom att trycka ner dom i pannan (smash). Krydda medan du steker dom och lägg över i en ugnsform. Lägg på osten och "grilla" dom högt upp i ugnen så att osten smälter ner över köttet. *dreglar medan jag skriver*
4. Montera dina burgare med alla ingredienser. 

Smaklig måltid!