Pasta med ugnsrostade tomater och tryffelburrata


Tillslut blev även jag tvungen att testa burrata jag också. Denna krämiga ost syns överallt i sociala medier och matlagningsprogram. Och som den ostälskare jag är kunde jag inte låta bli. Jag valde att servera min burrata till pasta som jag smaksatte med lite grönsaker och ugnsrostade tomater. Det blev supersmaskigt!
I sig självt smakar osten inte särskilt mycket. Det är väl som en mozzarella i smaken, men med en superkrämig kärna som påminner om färskost. Men tillsammans med andra smaker blev den ett bra komplement. 

Men helt ärligt - burrata är ganska överhypat! Så FANTASTISKT gott är det ju inte. Ganska blaskigt faktiskt. 

Så här gjorde jag min pasta

Jag skar ett gäng kvisttomater i klyftor och slängde ner dom i en ugnsfast form med lite olja, en klyftad rödlök och två vitlöksklyftor. Lite oregano, salt, svartpeppar, chiliflakes och en skvätt honung. Detta fick gå i ugnen tills det fått fin färg, kanske 30 min i 150 grader. 

Under tiden fräste jag på en zucchini som jag hackat i mindre bitar, tillsammans med 1 påse färsk bladspenat och en bit purjolök. När det stekt klart rev jag över citronskal och kryddade med torkad oregano och lite timjan, salt och nymald svartpeppar. Detta blandades sedan med den färdigkokta pastan. 

Vid servering

Upp med pasta/grönsaker på tallriken. Sprid ut lite ugnsrostade tomater/lök. Lägg burratan i mitten av tallriken och snitta den. Ringla över tryffelolja och nymald svartpeppar. 

Smaklig måltid!