Krämig kycklinggratäng


Så trist när man hamnar i en svacka och inte känner sig inspirerad att laga mat. Det händer även mig ibland. Det är då man återgår till att laga enkla och snabba måltider som inte kräver så mycket planering eller arbetsinsats. 

Jag har blivit med tillfällig sambo, en vän bor hos mig i väntan på skilsmässa, och då har jag fått tillbaka lite av lusten att laga mat. Det är ju såklart mycket roligare att laga när någon mer än jag ska äta. 

Så denna rätt var en "hitte-på" middag jag gjorde i helgen, som blev lyckad nog att skrivas ner här på bloggen. 

Ingredienser

4 st kycklingsfiléer
2 st paprikor
15 cm purjolök
1-2 st vitlöksklyftor
Ett gäng soltorkade tomater i strimlor
3 dl grädde
2,5 dl créme fraiche
1 msk tomatpuré
En skvätt kinesisk soja
Örtblandning, chiliflakes, svartpeppar

Så här gjorde jag

Först delade jag kycklingfiléerna på tjocken - alltså så dom blev lite tunnare, och förstekte dom ett par minuter på varje sida så att kycklingen fick lite fin färg. Kryddade med en kryddblandning jag köpte i Grekland som innehöll blandade torkade örter och chiliflakes, samt svartpeppar. 

Jag lade sedan kycklingen i en ugnsform och strödde över tärnad paprika, finhackad vitlök och strimlad purjolök. OBS! Skölj inte ur pannan du stekte kycklingen i. 

Såsen: Jag tillsatte lite vatten i stekpannan och lät det koka upp för att få all smak från pannan till gratängen. Jag tillsatte sedan grädde, créme fraiche, soja och tomatpuré och strimlade soltorkade tomater och lät allt koka ihop ett par minuter. Smaka av och tillsätt eventuellt mer kryddor, salt? Häll sedan såsen över kycklingen och gratinera i ugnen i cirka 30 minuter, tills kycklingen är klar. 

Servera till pasta eller ris och kanske en sallad. 

Smaklig måltid!