Grekland 2022


Just hemkommen från en vecka i Grekland och jag är nu så förälskad i det landet! Jag har inte varit i Grekland tidigare, det här var min första resa dit och jag spenderade en vecka på ön Thassos. Det är den nordligaste ön och enligt vad jag läst, den ö som Grekerna själva åker på semester till. 

Så det var inte så överdrivet "turistigt" och eftersom vi åkte första veckan i juni hade säsongen inte riktigt dragit igång vilket gjorde det så LUGNT och SKÖNT! 

Det här är ju ingen reseblogg utan en matblogg så självklart ska detta inlägg handla om mat. För hur god mat äter man i Grekland? SÅ IN I BÄNGEN GOTT om ni frågar mig! Mitt sällskap har inte samma matintresse som mig så vi åt för det mesta på vårt hotell om kvällarna. Som tur var visade det sig att dom var hejare på mat, så jag är mer än nöjd. 

Grekisk sallad var ju såklart ett måste, likaså tzatziki, gyros, skaldjur och fisk. Tänk att allt smakar så himla mycket mer utomlands!? Eller är det bara jag som tycker det? Fantastiska tomater, söt och god gurka, krämig fetaost, soltorkade oliver och färsk lök. Alltså jag dreglar när jag skriver detta. Jag tror det blir extra gott för att hela resan är en upplevelse. 

Jag passade ju på att fylla år medan jag var bortrest också. Jag fyllde 40 år och hade ingen större lust att vara hemma. Jag blev firad av mitt sällskap och hotellpersonalen, så gulliga! Dom kom ut med kaka med ljus i på frukosten och glass med tomtebloss på kvällen. Jag spenderade min födelsedag på stranden - bada är ju bland det bästa jag vet så jag var toknöjd.

Hotellet hade en väldigt fin pool också där vi spenderade kvällarna innan middag. Och eftersom det var försäsong var vi för det mesta helt ensamma. Så underbart! För att inte tala om den fantastiska utsikten vi hade - ut över det turkosa Egeiska havet. Jag kommer definitivt återvända till Grekland! 







Kommentarer