Pastasallad med stekt halloumi och kall thaidressing

När det börjar bli varmt ute blir jag jämt sugen på pastasallad. Jag skulle egentligen grillat med en kompis men det blev inställt på grund av sjukdom. Så jag stekte på lite halloumi och skivade ett äpple till min sallad och det blev kalasgott! Sött, salt och syrligt i en perfekt kombination - om ni frågar mig.
Dressingen är lite av en paradrätt för mig. Den kan väl i och för sig inte räknas som en rätt helt på egen hand men den blir alltid supergod och passar så bra till grillat, om man gillar asiatiska smaker det vill säga. 

Jag ska försöka skriva ihop en liten grund till receptet här nedan, jag följer inget särskilt recept utan går på känsla och smakar av när jag gör såsen. Men jag lovar att jag kommer mäta allt nästa gång och uppdatera detta recept med exakta mått.

Sallad

Kokta kalla pastafjärilar
Klyftade söta coctailtomater
Tärnad paprika
Tärnad gurka
Rivna morötter
Finhackad purjolök
Valfri sallad (Jag hade en som hette Bistro tror jag, med ruccola, rödbetor m.m.)
½ paket fryst koriander 
Neutral olja (+sesamolja)
+ 1 rött sött äpple (Kan bytas ut mot färsk mango)

När pastan är kokt och svalnat något brukar jag dressa den med lite vanlig olja, t.ex. raps, för att den inte ska klibba ihop. I detta fall hade jag även på ett par droppar sesamolja för att förstärka thaikänslan på pastasalladen.


Dressing

3 dl créme fraiche
1 liten riven vitlöksklyfta
5 cm riven färsk ingefära
1 tsk sambal oelek
1 tsk fisksås
0,5-1 tsk sesamolja
1 lime - saft & skal
1 msk flytande honung
0,5-1 kruka färsk koriander (Funkar med fryst också i nödfall, INTE torkad!)

Blanda ihop alla ingredienser och låt stå kallt gärna ett par timmar innan den ska ätas. Smaka av. Kanske behövs det mer fisksås för sälta. Mer sambal för hetta. 

Servera sallad och dressing tillsammans grillat kött, kyckling, halloumi. 

Smaklig måltid!