Kyckling- & grönsakswok med ris

Kyckling är ingenting som längre förekommer frekvent på min blogg. Jag har haft ett kycklinguppehåll på ca 2 år då jag har svårt att acceptera hur kycklingarna blir behandlade fram tills att de slaktas. 

Hur som helst så köpte jag kyckling som jag nu med ganska stora samvetskval försöker äta upp. Jag tycker ju att det är supergott, men det växer lite i munnen när jag tänker på dom stackrarna. 

Jag gjorde en stirfry/ wok som blev jättegod, av sådant som fanns hemma. Detta serverade jag till kokt jasminris och en kall sås med lite thai smaker.

Ingredienser

2 st kycklingfiléer
1 st zucchini
1 st rödlök
2 st vitlöksklyftor
2 st morötter
1/4 färskt broccolistånd
En rejäl knippe färsk bladpersilja
Sambal oelek
Soja
Fisksås
Sesamolja
Spiskummin
Cayennepeppar
Paprikapulver
Jasminris
Créme fraiche 
Limejuice

Jag började med att koka riset. Under tiden började jag steka kycklingen i tunna strimlor, kryddade med spiskummin, cayenne, sambal oelek och lite soja på slutet. Ställde åt sidan medan jag stekte på grönsakerna. 

Stekte på morötter, lök och vitlök en stund. Tillsatte zucchini och broccoli. Tillslut kycklingen igen. Smaksatte med fisksås och sesamolja och rejält med hackad persilja. 

Jag blandade en kall sås gjord på créme fraiche, limejuice, ett par droppar sesamolja, salt, lite honung, hackad persilja. 

Servera det fluffiga riset med den kryddiga woken och den krämiga såsen. 

Smaklig måltid!