Stekt ris med grönsaker och vegobitar


Ni vet att jag älskar stekt ris. Det är en av rätterna jag ständigt återkommer till och som dessutom blir olika varje gång beroende på vad jag har hemma i kylskåp och skafferi. Denna gång testade jag att tillsätta vegobitar och jag tyckte det blev helt ok. Även om färgen på denna rätt blev lite tråkig!

Jag är egentligen inte superförtjust i ersättningsprodukter till kött - jag tycker många smakar lite konstigt. Men denna gång testade jag filébitar från Hälsans kök och tyckte de var helt ok, bara man kryddar upp maten ordentligt. Observera att detta inte är reklam för Hälsans kök. 

Ingredienser 

1/4 vitkålshuvud
1 st broccolistånd
1 st rödlök
1 st vitlöksklyfta
1 frp filébitar
Förkokt ris
Salt, svartpeppar, fisksås, limesaft, sesamolja, fryst koriander, sambal oelek, sweet chili sås

Så här gjorde jag

Först fräste jag på hackad vitkål och rödlök tills det börjat mjukna ordentligt. Tillsatte vitlök och broccolibuketter och stekte ytterligare några minuter. Förde över till en skål medan jag stekte på filébitarna enligt anvisningarna på förpackningen. 

När filébitarna var färdigstekta blandad jag ihop dom med grönsaksfräset och det kokta riset. Och började uppkryddningen av det hela. Här har jag svårt att skriva mängd då jag höftade ihop allt och smakade av vartefter. Men vad jag använde står i ingredienslistan. 

Jag toppade hela schabraket med sweet chilisås innan servering. Gött! 

Kommentarer