Champinjonbiffar med tabbouleh-inspirerad sallad

Jag klantade till det när jag handlade mat på ICA online här om veckan. Istället för 500 g färska champinjoner råkade jag beställa 1500 g. Grattis till mig! Vad gör man med 1,5 kg svamp? Ja, bland annat dessa biffar som visade sig vara supergott. 

Ingredienser:
500 g färsk svamp - i detta fall champinjoner
1 gul lök
3 ägg
1½ dl ströbröd
2 dl riven smakrik ost
1 msk grönsaksfond
Salt & peppar

Hacka svamp och lök riktigt fint. Gärna med hjälp av en mixer. Stek på medelvärme tills all vätska har kokat bort. Tillsätt smör i pannan och stek tills allt fått en gyllene färg. Ställ åt sidan för att svalna. 

Blanda samman ägg, ströbröd, riven ost och fond. Rör ner den stekta svampen och blanda väl. Smaka av med salt och peppar. 

Forma till biffar med fuktade händer och stek biffarna gyllene i rikligt med olja. Mitt tips är att göra biffarna ganska tunna - då blir de lite krispiga och goda. 

Salladen på bilden består av massor av persilja, hackade färska tomater, rödlök, saft och skal av 1 citron, kokt pärlcouscous, ruccola, salt och peppar. 

Lycka till och smaklig måltid!