Bakad potatis med skagenröra

Bakad potatis känns som en lördagsrätt tycker jag. Allra helst om man lyxar till det och serverar det tillsammans med en lyxig hemmagjord skagenröra. Alltså hur gott?

Jag har egentligen inget färdigt, nedskrivet recept men jag tänkte jag skriver ner ungefär hur jag brukar göra så får ni tänka lite själva också, haha!

Bakad potatis
Tvätta bakpotatisen ren, torka torr och stick ett gäng hål med en gaffel eller nåt i skalet. Baka i mitten av ugnen, på galler, ca 60 minuter på 225 grader. Här beror det på hur stor potatisen är och vilken sorts ugn man har. Kontrollera med en provsticka. Potatisen ska vara mjuk.

Skagenröra
2,5 dl fet créme fraiche
1 liten rödlök
1 kruka/knippe färsk dill
1 burk fiskrom
1 citron
Tinade skalade räkor - mängd efter smak
Salt & svartpeppar

Jag är inte så förtjust i majonäs, så det hoppar jag oftast över i min skagenröra. Det man ska tänka på då är att röran kommer bli ganska blöt i konsistensen. Inte lika krämig. Så denna variant passar inte om du har tänkt ha röran på eller i en smörgås.

Blanda créme fraiche, hackad rödlök, hackad dill, rom, citronskal och räkor. Smaka av med salt och peppar. Ju mer räkor man har i röran, desto tjockare sås. Mums!

Spara gärna lite räkor, rom och dillvippor att dekorera med. Servera med lite sallad om så önskas.

Lycka till och smaklig måltid!