Chili con carne i Crock pot

Jag älskar chili con carne. Och eftersom jag är nybliven Crock pot-ägare är detta rätten som jag sett fram emot mest att laga. Långkokt, mustig, het och SMASKIG!

Jag gjorde en på köttfärs denna gång, och jag måste säga att den blev fantastisk. Jag är ju lite av en "höftare" när jag lagar mat och som vanligt har jag forskat lite innan och tittat på olika recept för inspiration.

Ungefär så här gjorde jag min variant på slow cooked chili con carne. Jag tycker maträtten i sig är så mättande att man inte behöver servera den med ris. Jag äter hellre med lite olika tillbehör. Picklad rödlök är en stor favorit som jag tycker tillför ytterligare en dimension till denna rätt. Det är sinnessjukt enkelt att pickla rödlök själv. Det kommer som ett eget inlägg inom kort. Snabbt, enkelt och mycket billigare än att köpa färdigpicklad på matbutiken.


Ingredienser: 
500 g nötfärs
Svartpeppar och ekrökt havssalt
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 st tetra tomatkross
1 dl sambal oelek
3 msk tomatpuré
2 msk sambal oelek
2 msk mald spiskummin
1 msk paprikapulver
1 tsk oregano
1 tsk timjan
4 st morötter
2 st paprikor
1 st tetra kikärtor
1 st tetra kidneybönor

Tillbehör på bilden: Färsk persilja, créme fraiche, majs, picklad rödlök, tortillachips.

Stek färsen, lök och vitlök. Krydda ordentligt med grovmalen svartpeppar och rökt salt.

Blanda ner allt i slow cookern, utom bönor. Kör på hög värme i 3 timmar. Tillsätt bönorna och kör på låg värme 3 timmar till.

Servera rykande varm med goda tillbehör.

Lycka till! 

Kommentarer