Saffransglass med hallonrippel & kanderade nötter

Glass är lite av min nya passion sedan jag blev introducerad till det där enkla glassreceptet med grädde och kondenserad mjölk som man hittar lite överallt. Tidigare när jag hade en glassmaskin var jag ambitiös och kokade egen glassmet enligt konstens alla regler. Det blev alltid jättegott men det tog ju alltid lite tid.

Här kommer receptet på min nyårsdessert, som för övrigt blev en succé!

Ingredienser:

Glass
5 dl vispgrädde
1 burk sötad kondenserad mjölk
2 kuvert saffran
1 msk citronsaft
1 msk strösocker
1 pkt frysta hallon



Topping
200 g valfria nötter - jag använde mandel och saltade jordnötter
3 msk ljus sirap
1,5 msk strösocker
(Tillsätt 0,5 tsk salt om du bara använder naturella nötter)

Glass: Koka upp hallonen i en kastrull och låt svalna.
Blanda strösocker, citronsaft och saffran i en liten skål. Låt dra medan du vispar grädden fluffig. Tillsätt den kondenserade mjölken och vispa tills det blandats ihop ordentligt. Tillsätt saffranblandningen och vispa igen. Häll upp i en burk som tål att frysas. Klicka i hallonsåsen och rör runt lite. Det blir finast om man inte för allt för mycket. Frys över natten, eller minst 4-5 timmar.

Topping: Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop socker och sirap i en stekpanna. Låt blandningen koka ihop ett par minuter. Blanda ner nötterna och häll upp på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Rör runt efter ca halva tiden. OBS! Håll koll på färgen så sockret inte bränns. När nötterna är klara, dra av bakplåtspappret från plåten så att sockret inte fortsätter värmas. Låt nötterna svalna helt innan de kan hackas i mindre bitar.

Lycka till och god fortsättning!

Kommentarer