Saffransglass med lingonrippel

Jag vill härmed gratulera er till äran ni fått för att få ta del om mitt bästa glassrecept. Japp, glass mitt i vintern. Denna gyllengula skönhet är något av det godaste ni kommer ha smakat i glassväg. Jag premiärade denna förra året och kommer definitivt göra den i år igen eftersom jag är en saffransknarkare. Här kommer julglassarnas drottning!

Ingredienser:
5 dl vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk
2 påsar saffran
1 dl lingonsylt
2 dl frysta lingon

Vispa grädden fluffig med saffran. Tillsätt mjölken och vispa så allt blandas väl. Smeten ska kunna hällas ur bunken, så vispa inte för hårt. Lite lagom lös är bra!

Klicka ut sylten och strö över lingonen. Rör runt/rippla.

Täck med plast och frys i minst 5 timmar. Ta fram glassen ca 15-20 min innan servering för att kunna göra kulor med ett kuljärn.

Enkelt, och såååå gott!

Kommentarer