Vit pizza med zucchcini och ägg

För en tid sedan kände jag att jag ville äta mer vegetariskt. Men eftersom jag inte mår superbra just nu bestämde jag mig för att gå en liten genväg.

Numera är jag en lycklig konsument av ICA's vegetariska matkasse varannan vecka. Och jag har inte ångrat mig en sekund! Det är supergoda maträtter, som är snabba att laga. Jättekul att testa recepten och hitta nya favoriter.

Jag tänkte att jag skulle börja dela med mig av recepten här på bloggen. Det kanske blir ett sätt att hitta tillbaka till att tycka det är roligt att blogga igen. Dessutom slipper jag spara pappersvarianten av recepten, eftersom de ligger här sedan.

Först ut blir denna vita pizza med zucchini och ägg. Jag var lite skeptisk mot denna men OMG vad god sen var. Denna kommer jag definitivt göra igen. Sparas till favoriterna, helt klart!

Ingredienser:
1 frp pizzadeg
300 g naturell färskost
½ kruka färsk rosmarin
salt & peppar
1 zucchini
½ silverlök
4 ägg
1 citron
2 msk olivolja
½ dl hasselnötter

Sätt ugnen på 225 grader.

Rulla ut pizzadegen. Bred ut färskosten, hacka rosmarinen och strö ut över osten. Krydda med salt och peppar.

Hyvla zucchinin på längden med en mandolin eller osthyvel. Skala och skiva löken. Lägg zucchiniremsorna och löken på pizzan och ringla över oljan. Grädda i nedre delen av ugnen i 10 minuter.

Knäck äggen på pizzan och grädda ytterligare 5 min. (Eller så att totaltiden i ugnen motsvarar den tid som står angivet på pizzadegsförpackningen.) Strö över hasselnötterna på pizzan och servera med citronklyftor och eventuellt en sallad.

OBS! Detta är inte reklam för ICA's matkasse. Och jag är alltså inte upphovsman till recepten. Ni hittar originalrecepten på ICA's webbplats.

Kommentarer