Sötpotatissoppa med chilihalloumi

Det här var en sån där rätt som jag bara slängde ihop utifrån sådant jag hade i kylskåpet.

Det blev en soppa på sötpotatis med lite thai-inspirerade smaker.

Det är lite svårt med mängderna jag använde, men jag har höftat ihop ett recept här nedan.

Ingredienser:
2 stora sötpotatisar
1 burk kokosmjölk
1 st limefrukt
1 st gul lök
1 kruka koriander
1 st vitlöksklyfta
1 st grönsaksbuljongtärning eller motsvarande mängd fond
1 frp chilihalloumi
Pumpafrön

Tärna potatisen, skala och hacka löken och vitlöken. Fräst potatis och lök en liten stund i en kastrull. Häll på kokosmjök, buljongtärning och hackade korianderstjälkar och låt koka i 15-20 min tills potatisen är mjuk.

Mixa soppan slät, smaka av med limesaft, salt och peppar. Tärna halloumiosten och stek den i lite olja. Toppa soppan med ost, färska korianderblad och pumpafrön. Garnera med en limeskiva.

Lycka till!

Kommentarer