Overnight-oats

Jag har svårt för frukost på vardagarna. Jag äääälskar frukost på helgen när man får äta den tidpunkt man vill och kan sitta länge och mumsa. Men i veckan testade jag overnigt-oats för första gången. Alla andra har väl redan testat det för flera år sedan men nu var det min tur kände jag. Och jag är POSITIVT överraskad! Så enkelt att slänga ihop på kvällen, och sedan bara slänga ner i väskan på väg till jobbet.

Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva denna frukost-pudding. För det är inte som havregrynsgröt. Denna äts kall och har kanske en lite slemmigare konsistens än gröt, p.g.a. chiafrön. Det låter kanske inte så lockande med slemmigt men jag lovar, det är smaskigt! Och det fina är att man kan variera denna i det oändliga. Byta ut vätskan mot veganalternativ, variera smaksättning och tillbehör.



Här kommer grundreceptet som jag testade:
1 dl havregryn
1,5 dl mjölk
1 msk kokosflingor
1 msk chiafrön
1 krm kanel
1 krm vaniljpulver

Blanda alla ingredienser i en burk och ställ i kylen över natten. Jag serverade min pudding med lite mer mjölk och hemmakokt hjortronsylt som jag hade hemma.

Dagen efter smaksatte jag puddingen med lite kardemumma och kanel, honung istället för vanilj, och serverade den tillsammans med lingon från frysen.

På måndag blir det nog valnötter och banan, eller hallon och pumpafrön.

Hur gott som helst!

Kommentarer