Knäckbräck med polkagris

Jag ligger lite efter i publiceringen här, men knäck är ju gott året runt. Haha! Ett tips är ju att byta ut polkagrisarna mot något annat gott så blir det kanske inte lika juligt. Krossad lakrits, rostade nötter, havssalt.

När man inte vill bränna fingrarna av sig för att man måste krångla med små dryga knäckformar kan man som jag, hälla ut knäcksmeten på en plåt och bryta i bitar istället. Den enda skillnaden är att man måste koka smeten lite längre, upp till 160 grader, för att den ska bli karamellhård och inte kladda ihop och smälta i rumstemperatur.

Jag valde att kombinera mina knäck med polkagrisar i år. Men jag kan tänka mig MASSOR av andra goda kombinationer. Lakrits, saffran, halvssalt, choklad, nötter...you name it!

Ingredienser
3 dl vispgrädde
3 dl ljus sirap
3 dl strösocker
60 g smör
Polkagrisgodis

Blanda grädde, sirap, socker och smör i en vid tjockbottnad kastrull. Koka upp under omrörning. Låt koka på medelvärme till 160 grader. Rör om då och då. Häll upp smeten på en bakpapperklädd plåt. Strö över krossade polkagrisar. Låt knäcken svalna och bryt sedan i bitar. Förvara i kyl eller frys.

Kommentarer