Chokladkolapaj med bär


Tänkte inleda helgen med att bjuda er på receptet på desserten jag gjorde till min "halv 8 hos mig-middag". Just det, chokladkolapajen!

Första gången gjorde jag den med lingon, och det är verkligen supergott med de syrliga bären mot den söta chokladkolan. Min favoritversion av denna paj faktiskt!

Till min middag gjorde jag den med färska jordgubbar, kanske aningen för sött för min smak tillsammans med vaniljglassen men jag kan tänka mig att den även är supergod med syrliga färska hallon. Det ska jag testa nästa gång jag gör den!

Receptet kommer från Arla.se men jag tyckte inte riktigt det stämde. Man måste koka kolasåsen mycket längre än vad som anges i deras recept. Dessutom vill i alla fall jag att pajen ska vara fylld med chokladkola så jag gjorde dubbel sats. Det blir lite kola över men hellre det än för lite fyllning. Därför har jag gjort om receptet till er och hoppas det stämmer lite bättre. Varsågoda!

Ingredienser:

Pajskal
100 g smör
½ dl strösocker
2 dl havregryn
1½ dl vetemjöl

Fyllning
(dubbel sats)
3 dl vispgrädde
100 g smör
3 dl ljus sirap
200 g mörk choklad (70%)
Färska bär

Gör så här:
Sätt ugnen på 200°. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt socker, havregryn och mjöl. Rör ihop till en deg. Tryck ut i en pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen 8 – 10 min tills den har fått fin färg.

Koka upp grädde, smör och sirap i en kastrull. Koka på svag värme tills kolasåsen börjar närma sig att klara "kulprovet". Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i smeten. Rör tills chokladen smält och är riktigt slät och blank. Låt gärna svalna runt 30-40 minuter i rumstemperatur. Dvs häll den inte kokhet i pajskalet! Häll chokladsmeten i pajskalet och strö över/tryck ner bären. Ställ i kylen att stelna minst 5 tim eller över natten. Servera med lättvispad grädde eller vaniljglass.

Lycka till!

Min mobilkamera är så KASS i skum belysning :(



Kommentarer