19:15 hos mig!

Vi har kört en egen variant av "Halv 8 hos mig!". Fyra väninnor har bjudit varandra på valfri 3-rätters. Den tredje middagen var hemma hos mig och jag tänkte jag skulle dela med mig lite. Det blev en lyckad kväll, om ni frågar mig, och snart är det dags för finalmiddag där vinnaren ska utses. 

Till förrätt bjöd jag på min en grön ärtsoppa. Det är ett superenkelt recept som inte alls tar lång tid. Orginalreceptet innehåller ingefära men denna gång bytte jag ut den mot mynta istället då laxrullarna jag serverade till soppan innehöll färskost med pepparrot. Det kändes lite kaka på kaka så jag körde lite svalkande mynta istället. Originalrecptet på soppan och laxrullarna hittar ni här.

Parmesanchips hade jag som tillbehör också. Väldigt enkelt - riv ost och lägg i små högar på pappersklädd plåt. Grädda tills osten smält och fått lite färg i övre delen av ugnen, ca 200 grader. Ta ut och låt svalna helt. 

Till varmrätt serverade jag min favoriträtt. Saffransdoftande torskgryta och fänkålssallad. Fiskgrytan är en favorit sedan jag var barn. Originalreceptet hittar ni här, till min middag använde jag fina torskryggfiléer som jag bara lade ner i grytbasen jag hade förberett och kokat ihop tidigare på dagen. Samt lite färska coctailtomater. Fänkålssalladen hittar ni här hos Ernst! :) 

Till dessert serverade jag en söt och god chokladkolapaj med färska jordgubbar och hemmagjord vaniljglass. Pajen får ni vänta lite på men glassreceptet, som är den godaste vaniljglassen som finns, hittar ni här. Riktigt najs! 

Dryck
Till fördrink bjöd jag på en alkoholfri ingefärsdrink. Receptet hittade jag på ICA. Jättegod och svalkande. Serverades med myntakvistar, ett par limeskivor och massor med is. 

Själv har jag slutat konsumera alkohol så jag drack detta alkoholfria vita vinet till både för- & varmrätt. Det passade jättebra! 

Mina gäster drack detta till förrätten och detta till varmrätten. Och vad jag förstod så passade de alldeles ypperligt. 

Kul kväll, god mat, trevligt sällskap. Nu ser jag fram emot finalmiddagen där jag bara får äta och inte prestera! 

Kommentarer