Omelettdrottning!

Man skulle kunna fråga sig hur många gånger i veckan man kan äta omelett utan att se ut som ett paket ägg? Jag kan faktiskt svaret på den frågan! 

Så här ser jag ut...och äter omelett minst 2 gånger i veckan.

Istället kanske man kan fråga sig vad som inte passar att ha i en omelett? Jag tror att jag snart har testat det mesta, Nej, inte chips och hallonbåtar kanske men i alla fall de mest logiska ingredienserna att fylla en omelett med. 

Jag ÄLSKAR omelett. Kanske mest för att man får göra lite som man vill. Och för att jag har som mål att inte slänga mat som blir över. Då är omelett det optimala sättet att göra sig av med rester. Hacka ner, häll över äggsmet och ät liksom! 


Omelett är snabbmat för mig. Och fungerar som frukost, lunch eller middag. Eller dessert. Omelett for the win liksom! Hur gör jag då? Jo, oftast så röjer jag runt i kylskåpet som en dåre och plockar fram diverse ingredienser; grönsaker, örter, halvfulla burkar med oliver etc, någon matlåda ingen ätit under veckan, ost, ägg och mjölk. Ibland blir det lite lyxigare, ibland lite fattigare...beroende på vad som finns hemma helt enkelt. 

Jag brukar skiva ner mina valda ingredienser i en stekpanna med smör. Fräsa en liten stund medan jag knäcker 4-6 ägg i en bunke. (Lagom mängd till just min stekpanna) Jag vispar hastigt upp äggen och en skvätt mjölk, ibland grädde eller créme fraiche, med en gaffel och häller det över pytten i pannan. Kryddar och dekorerar medan omeletten går klar på låg värme under lock. 

Det är bara fantasin som sätter stopp! Så ät omelett. Ägg är nyttigt. Och framför allt gott! 

Broccoli & parmesanomelett med kallrökt kalkon



Brie & avocadoomelett med spenat och sötpotatis

Färska champinjoner, bladspenat, avocado & Aijvar Relish. 

Kommentarer