Broccolisoppa

Soppa är gott!

Man kan ju i princip göra soppa på vad som helst. Men broccoli är en av mina favoriter. Jag brukar spara stammar och stjälkar från när jag köper färsk broccoli i en påse i frysen. Passar bra att bara slänga fram och koka soppa på.

Soppan på bilden består av broccolistjälkar, ett gäng broccolibuketter som fanns kvar i en påse i frysen, gul lök, färsk timjan, grönsaksfond och vatten.

Allt kokas mjuka och mixas med stavmixern tillsammans med en liten påse färsk spenat för att få lite finare färg på soppan. Den kan lätt se lite grått och tråkigt ut annars.
Skvätt i lite grädde eller créme fraiche och smaka eventuellt av med salt och peppar. Ibland tillsätter jag lite lime eller citron för att få upp syran lite mer. Till servering är det gott med kokta ägg och piri-piri sås t.ex. Mättande och ganska nyttigt. Och gott framför allt!

Tyvärr har jag inget riktigt recept, för jag gör oftast soppa på känsla bara. Men det går säkert att googla fram nåt recept att utgå från. Jag lade ut ett liknande recept förra året som kanske kan vara nåt. 

Lycka till!