Rostad sötpotatissallad med svarta belugalinser

Jag hittade ett smarrigt recept i Leilas nyaste kokbok som jag var tvungen att testa då jag är sanslöst förälskad i sötpotatis. Det är egentligen ett vegetariskt recept och så här i efterhand förstår jag varför för jag blev mer än seriöst mätt när jag serverade min sallad till chilistekt kycklingfilé.

Ingredienser:
4 portioner
3 stora sötpotatisar
3 msk olja
2 dl svarta belugalinser
1 påse färsk bladspenat
1 pkt fetaosta
1 dl rostade hasselnötter
salt, peppar, balsamvinäger till servering

Sätt ugnen på 225 grader.

Tvätta och skär potatisen i större tärningar, blanda med olja och salt på en plåt med bakplåtspapper och rosta tills den är mjuk och fått färg, ca 25-30 minuter.

Koka linserna enligt anvisningarna på förpackningen.

Lägg spenat p åett fat, strö över linser, rostad sötpotatis, fetaost och grovhackade hasselnötter. Smaksätt med salt, peppar. Servera med balsamvinäger.