Grönsakspaj med fetaost

Paj är ju så sjukt smarrigt tycker jag. Och praktisk mat att ha färdig i kylen, bara skära en bit och värma om man blir hungrig. Jag försöker ju äta lite mer vegetariskt och detta är en av varianterna jag testat i pajväg. Riktigt smarrigt. Pajdegen kommer från Jennys matblogg och är min nya favorit! :)

Pajdeg:
150 gram smör
3 1/2 dl dl vetemjöl
3 msk kallt vatten
1/2 tsk salt

Fyllning : 
2 st färska broccolistånd
1 st purjolök (+spenat och örter)
140 g fetaost i tärningar
5-10 st soltorkade tomatskivor
4 ägg
4 dl grädde
2 dl riven ost

Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader.
Tärna smöret i en skål och mät upp övriga ingredienser – arbeta ihop till en deg och ställ svalt i 20 minuter.Tryck sedan ut i en form, picka med gaffel och förgrädda i 10 minuter.
Förstek purjolöken tills den "vissnat". Jag blandade även i lite spenatblad och färska örter jag hittade i kylen. Fyll sedan pajskalet med broccolibuketterna, purjolök, tomater, ost och örter.

Vispa ihop grädde & ägg- salta och peppra lite ( men tänk på att fetaosten är salt i sig ) Riv över ost och grädda i cirka  20- 30 minuter. Serveras gärna tillsammans med en god sallad!


Kommentarer