Vaniljpannacotta med rabarberkompott & jordgubbar

I år var jag bortbjuden på midsommar. Jag fick dock i uppdrag att fixa desserten. Då jag inte hade någon inspiration att baka värsta sommartårtan i år så nöjde jag mig med att göra en klassisk god pannacotta. För att få den där riktigt svenska sommarsmaken kokade jag en rabarberkompott och serverade tillsammans med färska jordgubbar. Enkelt, gott och ganska snyggt faktiskt! :)

Ingredienser:
(4-6 portioner)
1 vaniljstång
5 dl grädde
 ½ - 1 dl strösocker
2 st gelatinblad

Dela vaniljstången på längden. Koka upp grädde, vaniljstång och socker. Låt gräddblandningen precis bara sjuda. Ta upp vaniljstången och skrapa ur fröna ner i grädden. Låt under tiden 2 st gelatinblad ligga i blöt i kallt vatten. Krama ur dem och låt dem smälta i den varma grädden, blanda väl. Häll upp i glas och låt stelna i kylskåpet ett par timmar eller över natten.

Kompott: Dela rabarber i bitar, häll på ett par msk vatten och lite socker. (Jag brukar ha rätt så lite socker då jag gillar rabarberns syrlighet. Den gör sig gott mot pannacottans söta vanilj och jordgubbarnas fräschör) Koka på svag värme tills rabarbern mjuknat och allt mosas ihop lätt. Ta av från värmen och låt svalna.

Servera med färska jordgubbar på toppen! Kanske ett litet blad citronmeliss om man är lite löjlig ;)

Hoppas Ni hade en mysig midsommar för det hade jag här i Dalarna!

Jag och brorsonen
Midsommar Gamla Byn Avesta
 

Kommentarer