Vit chokladmoussetårta med saffran & mynta

Jag fortsätter på saffranstemat ett tag till eftersom saffran enligt mig är den godast kryddan som finns. Här kommer en smarrig dessert som låter sjukt sötsliskig men där slutresultatet blev ganska friskt och fräscht.

Ingredienser:

Botten
300 g mandelmassa
1 ägg
2 äggvitor
2 msk kakao

Fyllning
3 dl grädde
200 g vit choklad
2 äggulor
2 msk färsk hackad mynta
1 g saffran (2 kuvert)


Dekoration/Tillbehör
Passionsfrukt
Myntablad
Chokladhjärtan, dekor

Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan, det kan vara enklare att riva om den är riktigt kall. Så mitt tips är att lägga den i frysen en stund innan. Rör ner ägg, äggvitor och kakao i mandelmassan och blanda väl. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant. Om man väljer en mindre form blir tårtan högre i slutresultatet. Grädda i den nedre delen av ugnen i 20 min. Låt kakan sedan kallna.

Vispa grädden till fyllningen , inte för hårt. Smält chokladen över ett vattenbad. Vit choklad är väldigt känslig för värme så var försiktig. Låt vattnet koka upp ta sedan av det från spisen och lägg över tallriken med choklad och rör tills det har smält. Låt gärna svalna en stund. Vispa ner äggulorna en i taget i chokladen. Tillsätt sedan lite av grädden och rör till en jämn smet. Få inte panik om det känns som allt blivit förstört när chokladen stelnar. Fortsätt röra ner grädden så löser det sig.

Blanda ner myntan och saffran och sedan resten av grädden. Bred ut smeten över den svala bottnen. Jag ställde min i frysen i minst 3 timmar. Ta fram tårtan ca 30 min innan servering. Dekorera med choklad, frukt och mynta.

Lycka till!