Scones med saffran

Men hur seg är jag då? Här lovar jag Er recept från mitt Afternoon Tea Christmas Edition och så lägger jag inte ut nånting. Vad är det för stil? Snacka om taskigt. Men nu har jag fått fingrarna ur och inleder med ett recept på saffranscones. Höjdpunkten på hela bordet om man frågar mig! :)

Ingredienser:
1 st ägg
500 g vetemjöl special
12 g bakpulver
10 g salt
100 g socker
170 g smör
260 g mjölk
2 kuvert saffran

Sikta mjöl och bakpulver ner i en bunke. Tillsätt salt, socker och saffran, samt det rumstempererade smöret. Rör med slev så det blir smuligt. Tillsätt mjölken och rör försiktigt till en slät deg. Kavla ut degen på ett mjölat bord, ca 2 cm tjock och stick ut runda bottnar eller valfri form. (Jag är ju perfektionist så jag gillar dessa bättre än dem där knöliga sconesen man klickar ut, haha!) Sätt bröden på en bakplåtsklädd plåt, pensla med uppvispat ägg. Baka 220 grader i ca 15 minuter, till vacker färg.

Serveras förslagsvis med lingongrädde. Vispa grädde lite hårdare än vanligt. Blanda med ett par matskedar rårörda lingon. Smaskigt!

Lycka till.

Kommentarer