Kokossoppa med kycklingfrikadeller

Jag hittade ett recept på ICA här om dagen som jag bestämde mig för att testa.

Så här i efterhand kanske jag skulle ha engagerat mig lite mer och adderat mina egna idéer till receptet, men det gjorde jag inte utan följde det till punkt och pricka.

Jag ÄLSKAR thai inspirerad mat och har nog ätit det så pass mycket att jag har grundsmakerna inprogrammerade i smaklökarna, vilket gjorde att originalversionen kändes lite blek.

Så för ER skull tänker jag redigera receptet så som jag tänker göra nästa gång jag lagar rätten, lucky you! ;)




Ingredienser:

Frikadeller
1 röd chilipeppar
2 msk färsk riven ingefära
1 st vitlöksklyfta
½ påse salladslök/ eller ca 10 cm purjolök
1 st kruka färsk koriander
400 gram kycklingfärs
1 st ägg
1 tsk salt

Soppa
1 st gul lök
1 st vitlöksklyfta
3 msk färsk riven ingefära
200 gram savoykål/ eller vitkål
2 st citrongräs
1½ msk curry (röd eller grön thai curry pasta)
5 dl kycklingbuljong
800 ml kokosmjölk
1 msk japansk soja
1 msk fisksås
1-2 tsk sesamolja
(salt & peppar)

Topping
100 gram ärtskott/ eller finhackade sockerärter
1 st lime
1 msk svarta eller vita sesamfrön
2 tsk olja

Börja med frikadellerna: Sätt ugnen på 200 grader. Hacka chili, salladslök, koriander, riv ingefära och vitlök. Blanda ner i kycklingfärsen tillsammans med ägg och salt. Forma färsen till små bollar och lägg dem i en ugnssäker form. Stek mitt i ugnen ca 10-20 minuter, beroende på hur stora bollar du gör.

Soppan: Skiva löken och riv ingefäran & vitlöken. Strimla kålen och banka citrongräset. Fräs lök, kål och curry i oljan i en stor kastrull.  Blanda ner ingefära, citrongräs, buljong, kokosmjölk och soja i kålfräset och låt koka ca 5 minuter. Ta upp citrongräset. Smaksätt med fisksås för sälta och sesamolja för en lite djupare thaismak. Tillsätt eventuellt lite vanligt salt & svartpeppar. Lägg ner frikadellerna i soppan och låt allt bli varmt.

Topping: Blanda ärtskotten med limesaft, sesamfrö och olja, dekorera soppan med detta precis innan servering.

Lycka till och smaklig måltid!

Kommentarer