Rabarberkompott med vaniljvisp, bakat smul och jordgubbar


Här kommer ett recept på en enkel dessert som jag brukar slänga ihop i brist på fantasi. Kombinationen rabarber - jordgubbar - vanilj är klassisk och oslagbar! Jag har en förkärlek till smulpaj också så denna dessert kan man väl kalla "en dekonstuerad jordgubb & rabarberpaj".

Rabarberkompott
Jag börjar med att göra rabarberkompotten så den hinner svalna ordentligt. Skiva ett antal rabarberstjälkar och koka dem tillsammans med ett par skedar vatten och någon deciliter socker. Koka tills en kompott bildats. Smaksätt eventuellt med lite kanel eller vanilj. Jag gillar syrligheten i rabarber och brukar hålla sockernivån rätt låg. Ställ kallt.

Smulor
Nyp ihop 50 gram rumstempererat smör med ½ dl vetemjöl, 1 dl havregryn och 1 dl socker. Strö ut på en bakplåtspapperklädd plåt och grädda i ugnen på 175 grader, i ca 10-15 min, rör om försiktigt lite då och då. När smulorna fått fin färg är de färdiga och bör svalna helt innan de blandas med desserten. Tips! Dessa smulor går att förvara i en tätslutande burk till fler desserter. Jag skulle säga max 1 vecka för smakens skull.

Vaniljvisp
Jag har tipsat Er förut om en supersnabb och enkel rårörd vaniljsås. Den passar perfekt till denna dessert och Ni hittar receptet här.

Montering: Varva kompott, smulor och vaniljvisp i ett högt glas, tillsammans med färska skivade jordgubbar. Vill man vara fin i kanten kan man dekorera med ett par blad citronmeliss. Annars hugger man in bara och struntar i gröna onödiga blad!

Lycka till och smaklig spis :)

Kommentarer