Morotskaka med färskosttopping


































För ett tag sedan tyckte jag det var dags att lyxa till det lite och bakade för första gången på sjukt länge en morotskaka. Det är faktiskt bland det godaste jag vet när det kommer till bakverk, men mycket topping ska det vara! :)

Ingredienser:
3 st ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl special
1 tsk vaniljpulver
3 tsk bakpulver
1½ tsk mald kanel
1 tsk mald kardemumma
1½ tsk mald ingefära
1 nypa salt
1½ dl solrosolja
4½ dl rårivna morötter

Topping (Enkel sats! Men på min kaka hade jag dubbel, hehe.)
60 gram mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljpulver
100 gram färskost

Dekoration
Karameliserade morötter
Kanel

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner i äggvispet. Tillsätt olja och rivna morötter, jag finriver mina!

Häll smeten i en smörad och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen i ca 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig. Låt svalna helt.

Vispa samman ingredienserna till toppingen, och bred ut den över den kalla kakan. Ställ kallt.

Dekoration: Koka lite rivna morötter lite snabbt tillsammans med vatten och socker. Låt svalna helt. Strö ut över kakan och pudra över mald kanel.

Lycka till!


Kommentarer

Ullis sa…
Håller med om att det ska vara mycket topping. :)

Undrar bara över en sak om själva kakan, ska det inte vara mjöl i?

lindasmat sa…
Hej Ullis,
Jag ber om ursäkt! Mjölet hade visst försvunnit från receptet. Det ska vara 3 dl mjöl i kakan.

Linda