Krusbärssaft med mynta


Här kommer ett recept från i somras som jag testade. Jag plockade av de krusbär jag hade på min buske och visste inte riktigt vad jag skulle hitta på.

Jag gjorde sylt förra året men då vi inte konsumerar sylt på någon giltig nivå i vårt hushåll testade jag saft istället.

Detta recept var perfekt eftersom min mynta även håller på att ta över hela trädgården :)

Resultatet blev kanon! Läskande och fräscht, passar utmärkt med en massa is på sommaren. Mums!

Ingredienser:
2 liter krusbär
6 dl vatten
4 dl myntablad
6 dl socker

Lägg krusbär, vatten och mynta i en kastrull. Låt koka 10 minuter. Mosa bären, häll upp i silduk och låt rinna av.

Häll saften i en kastrull, rör ner sockret under omrörning. Låt koka ca 5 minuter och skumma av ordentligt. Fyll upp saften på väl rengjorda varma flaskor och sätt på korken.
 
Lycka till!

Kommentarer