Pepparkaksbygge 2013

Jag bor i Avesta, Södra Dalarna. Vårt största besöksmål heter Verket, som är ett inlevelsemuseum och konstcentrum inrymt i en gammal järnbrukshytta från 1800-talet. Varje år anordnar de en stor och stämningsfull julmarknad som kallas Tomtemarknaden. Det är en marknad inomhus med marknadsstånd, barnaktiviteter, tävlingar och självklart är Tomten på plats. I år bestämde jag mig för att delta i deras pepparkakshus-tävling. Restriktionerna är få, så det behöver nödvändigtvis inte vara ett "hus", vilket jag tog fasta på. 

Man kan väl säga att jag är ganska arbetsskadad. Jag jobbar ju inom turismen i Avesta så min idé blev att återskapa vårt landmärke "Världens största Dalahäst" som står 13 meter hög, där riksvägarna 68 & 70 möts strax utanför Avesta centrum. 

Jag gjorde en mall i papper och skar efter. 
Sen började 3 dagars dekorationsarbete med torktider.

Mycket pillande men det var rätt så kul faktiskt.

Slutresultatet! Förstärkte budskapet med vägkorsningen genom lite vägskyltar. Riksväg 68 går mot Gävle (den brinnande julbocken) och riksväg 70 går mot Mora (Tomteland).

Hur det gick i tävlingen? Jag kom på andra plats och vann ett presentkort till en av våra lokala matbutiker. Perfekt vinst till en matnörd som mig! :) 

Revansch nästa år kanske!?!