Halloween: Lammytterfilé med pumpapuré, smörstekta kantareller & pickles


Det är väl bäst jag gör klart mina Halloween-inlägg innan det är dags för en massa jul. Så här kommer varmrätten jag serverade på min halloweenmiddag. Första gången jag lagade riktigt bra lammkött. Den här rätten blev jag faktiskt riktigt nöjd med. Receptkälla - min hjärna! ;)

Ingredienser:
4 st lammytterfiléer ( 1 per person)
2 vitlöksklyftor
2 kvistar färsk rosmarin
olja
svartpeppar

Puré
1 kg butternut squash
2 gula lökar
2 tsk torkad timjan
½-1 dl créme fraiche
salt & peppar

Gula kantareller
Smör

Marinera lammytterfiléerna i finhackad vitlök, hackad färsk rosmarin, olja och svartpeppar i ett par timmar. Stek dem hastigt i rikligt med smör tills de fått fin yta. Lägg dem i en form, stick i en stektermometer och stek i ugnen, 150 grader, tills köttet fått en innertemperatur på 58 grader. Ta ut från ugnen och låt vila under folie i 10 minuter. (rött 55 grader, rosa 60 grader, genomstekt 70 grader)

Skala och skär pumpan i bitar. Lägg i en stor kastrull. Göra samma med löken. Fyll på med vatten tills det täcker grönsakerna och låt koka tills pumpan är ordentligt mjuk. Häll av vattnet och låt grönsakerna ånga av en stund utan lock. Mosa med en potatisstamp och rör ner ett par skedar créme fraiche. Mixa med en stavmixer till en slät och fin puré. Smaka av med salt, peppar och timjan.

Stek kantarellerna i mycket smör. Gärna tills de blir lite knapriga i kanterna.

Servera lammet till purén, de stekta kantarellerna och snabbpicklade morötter och rödlök.
Ringla gärna över lite av smöret från kantarellerna.

Lycka till och smaklig spis!