Halloween: Hallon- & chokladkladdkaka med hallongelé, halloncoulis och gräddspöke

På självaste Luciadagen bjuder jag på mitt sista Halloweenrecept. Desserten som jag gjorde till mina gäster. Lussebullar, knäck och annat trams får ni pyssla med själva.

Kladdkaka
100 g smör
1½ dl socker
1½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljpulver
1 krm salt
250 g mörk choklad
2 ägg
½ paket frysta hallon

Sätt ugnen på 180 grader. Smält smör och choklad i en kastrull på svag värme. Vispa ägg och socker poröst. Blanda ihop alla ingredienser utom hallonen. Häll smeten i en bröad form, alternativt 4-6 st portionsformar. Tryck ner frysta hallon lite här och där. Grädda i ugnen i ca 25 minuter. Servera med grädde som du spritsar i mitten av kakan, som ett litet spöke. Ögonen på spöket består av två små chokladströssel.

Halloncoulis (sås)
1 paket frysta hallon
½-1 dl socker (ju mindre desto syrligare sås såklart)

Koka ihop hallonen med sockret på svag värme i en kastrull. Tryck sönder hallonen så det bildas så mycket vätska som möjligt. Låt koka i ca 10 min. Sila hallonsåsen så du får bort alla kärnor. Låt svalna.

Hallongelé
Nån dl halloncoulis
Ett par gelatinblad

Blanda den varma vätskan med ett par gelatinblad. Häll ut i valfri platt form och ställ kallt i ett par timmar. Jag stansade ut hjärtan men man kan äta gelén i valfria bitar hur man vill :)

Lycka till! :)