Rabarber-mojitos

Jag ska på konsert på fredag och känner redan att jag är på partyhumör! :) 

Så idag delar jag med mig av en favoritdrink. Det är väldigt sällan jag dricker alkhol nu för tiden men en å annan Mojito är ju gött. 

Ingredienser:
½ lime
6 cl havanna club Anejo Blanco (vit rom)
6 myntablad
2 msk + 1 msk rabarersirap
is
sodavatten

garnering: limeklyftor & myntablad

Skölj limen noga, skär i klyftor. Blanda lime, mynta, rom och 2 msk rabarbersirap i ett glas. Muddla med  en stöt. Fyll på med is och sodavatten. Ringla i 1 msk rabarbersirap och garnera med lime och mynta.

Sirap
250 g rabarber
1½ dl strösocker
½ dl vatten

Skär rabarbern i bitar, koka dom tillsammans med vatten och socker. Låt sjuda i ca 10 min. Låt massan rinna av i en sil. Pressa med en sked så du får ur all saft. Häll sedan i en kastrull och låt koka utan lock till sirapsliknande konsistens, ca 5 minuter. Låt kallna.

Kommentarer