Vaniljglass omgjord till syrlig krusbärsglass


Kanske helt fel årstid för glassrecept men glass är gott och bör ätas mycket oftare! I alla fall om den är hemmagjord. Här kommer ett recepet jag hittat som jag tycker är superkanonbra!

 Grundrecept vaniljglass

2 vaniljstänger
3 dl standardmjölk
3 dl vispgrädde
6 st stora äggulor
150 g (1½ dl) strösocker

Skär upp vaniljstängerna och skrapa ur fröna. Lägg stängerna i en kastrull och fröna i en skål.

Häll upp mjölk och grädde i kastrullen och värm precis till kokpunkten. Ta av från värmen och låt stå och dra i minst 30 minuter. (Får den stå i kylskåpet över natten blir smaken ännu mer intensiv)

Lägg äggulorna och sockret i skålen med vaniljfröna och vispa tills smeten blir ljus och krämig. Sätt tillbaka gräddblandningen på spisen och koka upp igen. Häll den varma vätskan över äggsmeten, ror om tills det blir slätt, och häll sedan tillbaka i kastrullen. (OBS! Jag brukar låta den uppkokta gräddblandningen svalna ett par minuter så man inte häller kokhett över äggen och får klumpar).

Sänk värmen och sjud på svag värme, under ständig omrörning med  en träsked, tills smeten tjocknat tillräckligt mycket för att det ska bli ett spår om man täcker baksidan av en matsked med smet och sedan drar med fingret över. Var försiktig så att glassmeten inte kokar för då skär den sig.

Låt glassmeten svalna helt och kör den sedan i glassmaskinen.
___________

Krusbärsvariant: 
Under tiden den svalnar gör vi krusbärskompotten som ska blandas med vaniljglassen.
Färska eller frysta röda krusbär kokas upp med ett par tsk vatten och valfri mängd socker. Jag använder kanske 1 dl socker till 1 liter bär för jag tycker om när det är riktigt syrligt. Detta kokas tills bären spricker och kompotten börjar få fin röd färg. Mosa bären ordentligt och sila sedan av vätskan. Fortsätt koka vätskan utan bär tills den tjocknar något. Låt kallna. Blanda sedan ner i vaniljglassen, rippla i den.
___________

På bilden serverar jag glassen med några hela krusbär och "smul" jag gjort på en plåt i ugnen som innehåller: 50 g smör, ½ dl vetemjöl, 1 dl havregryn, 1 dl socker. Gräddas i 10-15 min på 175 grader. Rör om då och då.
 ___________

Lycka till!

Kommentarer