Västerbottenspaj


Det har väl knappast undgått någon att det är kräfttider!? Därför passar jag på att dela med mig av det pajrecept jag använde till förra årets kräftskiva. Ja precis, det har legat här som ett utkast i ett helt år. Det kanske ger Er en bild över hur eftersatt min blogg är. Usch...orkar inte ens tänka på alla matbilder som behöver fixas. Nog om det, här ska göras paj! Omnom nom!

Deg
150 g rumstempererat smör
2 dl mjöl
1 msk vatten

Fyllning
250 g riven västerbottensost
2 st äggulor
2 st hela ägg
2 dl grädde
svartpeppar efter smak

Deko
röd lök
rom
gräslök

Nyp ihop degen, tryck ut den i en form och nagga den. Använd gärna en form med löstagbar kant, det blir snyggare så :) Ställ pajen i frysen medan fyllningen förbereds.

Riv osten, vispa hastigt ihop ägg och grädde, blanda ner osten och krydda med svartpeppar.

Förgrädda pajskalet i ca 10-13 min, 175 grader. Häll fyllningen i skalet och grädda i ytterligare 20 min.

Servera tillsammans med rom, rödlök, gräddfil och eventuellt gräslök.

Lycka till!