Spenat- & fetaostpaj LCHF


Sedan nyår har jag försökt äta lite mer LCHF anpassade maträtter. Jag mår mycket bättre när jag gör det och jag känner mig faktiskt riktigt peppad av att prova lite nya recept och sätta igång med träningen. Här kommer ett recept som vi testade i helgen. Det är en supersmarrig vegetarisk paj. Jag måste bli mycket bättre på att äta vegetariska rätter ibland. Minst en gång i veckan!

Ingredienser:

Pajbotten
2½ dl mandelmjöl
½ dl kokosnötsmjöl
½ dl sesamfrön utan skal
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
50 g smör
1 ägg
(ev. 1-2 tsk kallt vatten)

Fyllning
300 g fryst bladspenat - tinat
1 liten gul lök
200 g fetaost
4 skivor soltorkade tomater
1 dl hackad färsk dill
3 st ägg
salt & peppar
1 handfull kalamataoliver till garnering

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser till pajbotten. Tillsätt rumstempererat smör samt ägg och arbeta samman till en deg lite snabbt. Tryck eller kavla ut den i en springform. Nagga botten och ställ den kallt i kylen 30 min.

Hacka löken och stek den i smör. Tillsätt spenaten och låt puttra tills det mesta av vätskan är borta. Låt svalna. Tillsätt smulad fetaost, hackad dill, strimlade soltorkade tomater och uppvispade ägg. Blanda väl och smaka av med salt och peppar.

Förgrädda det kylda pajskalet i 8-10 minuter. Ta ut och häll på fyllningen. Dekorera med oliver. Grädda i ytterligare ca 30 minuter.

Serveras som den är eller till en god sallad. Vi gjorde en tomat- & paprikasalsa som jag kommer lägga ut receptet på senare i veckan.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Bra recept! Jag äter mycket vegetariskt och lite LCHF-aktigt :)