Jultårta med saffran & lingon


Jag gjorde ju en liten tårta som dessert till mitt julbord och jag tänkte dela med mig av receptet. Tårtbotten var gyllengul av saffran och fyllningen syrligt god av lingon. Tårtan är sedan inklädd med ett vitt lager av krämig och len marängfrosting.


Ingredienser:

Saffransbotten:
200g vit choklad
100g smör, osaltat
1 1/2dl socker
3st ägg
2tsk vaniljsocker
1 1/2dl vetemjöl
1/2tsk bakpulver
1/4tsk salt
1pkt saffran (0,5g)

Smält smör och vit choklad över vattenbad. Ta av från värmen. Blanda ner övriga ingredienser. Smörj en form med löstagbar botten. Rita av botten och lätt pappersrundeln i botten. Mjöla kanterna på formen med lite vetemjöl. Häll i smeten och grädda i 175grader i cirka 20 minuter. Det kan vara bra att lägg folie på redan från början för den vita chokladen gör att kakan får färg väldigt snabbt. Titta de sista fem minuterna ifall du behöver ta bort folien. Låt svalna helt.

(Hittade receptet hos Heavenly Cupcake)

OBS! Denna botten reser sig inte särskilt mycket så den rekomenderas inte att delas. Jag skar min på hälften och gjorde en halvmåneformad tårta istället :)

Lingonfyllning:
Jag bredde ut hemmagjord lingonsylt på den understa bottnen. Vispade ca 2-3 dl vispgrädde och blandade försiktigt ihop med ca 1 dl lingonsylt. Bre sedan ut lingongrädden på tårtbotten, spara en kant på ca 1 cm runt hela tårtan. På med locket och tryck till. Jag fuktade bottnen på toppen med ett par droppar alkoholfri lingonglögg för att få tårtan lite saftigare. Plasta in tårtan och låt stå i kylen ett par timmar/ över natten så den sätter sig.

Marängfrosting:
2,4 dl strösocker
08 dl vatten
½ tsk pressad citron
2 äggvitor
1 tsk vaniljsocker

Rör ihop socker, vatten och citron i en kastrull och låta det koka upp så att sockret smälter helt. Ta bort från värmen. Vispa äggvitorna och vaniljsockret hårt i en skål så det blir vitt och mjuka toppar bildas. Häll i sockerlagen lite i taget i äggsmeten och vispa konstant. Detta moment tar en liten stund. Forstätt vispa till marängen svalnat och blivit fast och ganska blank. Du ska kunna vända skålen upp och ner utan att marängen rör sig. Spritsa eller bred ut på tårtan.

Jag dekorerade min tårta med färdigköpt "juligt" strössel och marsipanfigurer.

I ärlighetens namn var det väl ingen som var tårtsugen efter julbordet men på juldagen var det smarrigt med lite sötsaker :)