Tunnbrödschips, mojitoguacamole & tomatsalsa


Detta är en förrätt som jag gjorde i somras. Den blev väldigt uppskattad och i skrivande stund inser jag att jag MÅSTE göra detta nästa helg igen tror jag! :)

Tunnbrödschips
Det kan egentligen inte bli enklare! Eller ja, öppna en färdigköpt påse är väl enklare, men jag lovar dessa chips är suveränt goda.

Sätt ugnen på 225 grader, skär eller klipp färdigköpt tunnbröd i bitar. Lägg på en bakpappersklädd plåt. Sprid ut dem väl. Ringla över olja, pensla gärna så alla bitar får olja på sig. Strö över valfria kryddor och salt.

Jag gjorde 2 sorters chips! På den ena ringlade jag ut färdigköpt chiliolja, strödde på salt. På de andra använde jag vanlig rapsolja och strödde över salt och rosmarin.

Grädda i ca 5 minuter tills chipsen är gyllenbruna. Var försiktig den sista minuten för det går snabbt på slutet och de bränns lätt. Låt svalna innan servering.

Mojitoguacamole
1-2 st mogna avocadofrukter - mosad/ finhackad
½ finhackad rödlök
1 st finhackad stor kvisttomat
1 st lime - saft & skal
2-3 msk hackad färsk mynta
1 tsk råsocker
1 st hackad röd chili
salt & peppar

Blanda samman alla ingredienser och låt dra någon timme innan servering.

Tomatsalsa
6 st kvisttomater
3 msk olja
3 msk rödvinsvinäger
1 burk krossade tomater
1 kruka färsk koriander
1 st vitlöksklyfta
1 st rödlök
1 dl hackad persilja
1-2 st röd chili
salt & peppar

Ovanstående recept är grundreceptet. Jag kan inte riktigt komma ihåg om jag frångick det eller inte. Men jag finhackade tomaterna, blandade med resterande finhackade ingredienser och smaksättningar. Lät dra någon timme innan servering. Det kan hända att jag tillsatte lite socker även i denna för att framhäva tomatsmaken lite. Prova dig fram!



Lycka till och smaklig måltid!

Kommentarer