Pumpasoppa med chillifrästa räkor


Här kommer receptet på min förrätt från Halloween. Jag hade inte provat receptet innan så det blev en överraskning även för oss att äta den. Originalreceptet jag hittade hos Allt om mat, var för 18 pers (buffé) så jag improviserade proportionerna lite. Man får använda sunt förnuft helt enkelt.

Ingredienser:
½ st Butternut pumpa
3 st scharlottenlökar
1 st vitlöksklyfta
Kycklingfond
Vatten
En slurk vitt vin
3-4 dl grädde
1-2 msk vitvinsvinäger
Salt & Peppar

Räkor
Tinade skalade räkor
1 vitlöksklyfta
1 st röd chillifrukt

- Skala och skär pumpan i små kuber. Hacka lök och vitlök. Fräs lök, vitlök och pumpa i smör.
- Tillsätt fond och vin, fyll på med vatten så det täcker, låt småkoka tills pumpan mjuknat.
- Mixa koket och tillsätt grädde, vinäger och kryddor.

Servera soppan i skålar och strö över de chillifrästa räkorna och eventuellt lite hackade färska örter. (Själv glömde jag örterna! Haha)

Räkor
- Finhacka vitlök och chilli, fräs en liten stund i olja.
- Tillsätt räkorna och låt fräsa runt i max 3 minuter. Ställ åt sidan tills soppan är redo att serveras.

Smaklig måltid! / Linda

Kommentarer

Linnéa sa…
Åh pumpasoppa är ju underbart i hösttider!