Klassisk köttsoppa

Nu är det höst. Säsong för soppa och gryta igen. Ingen är gladare än min sambo. Tyvärr har jag ingen bild på receptet men ni vet väl alla hur en köttsoppa ser ut!?! Istället bjuder jag på en bild från min höstpromenad i söndags då vädret var alldeles fantastiskt.

Ingredienser:
2 liter vatten
3 st lagerblad
15 st malda vitpepparkorn
450 g nötkött
1 st stor gul lök
3 st morötter
1 st purjolök
1 bit rotselleri
1 bit palsternacka
1 bit kålrot
1 stor potatis (fast sort)
1-2 dl frysta ärtor
2-3 kvistar timjan
1-2 msk oxfond
Persilja till garnering

1. Koka upp vattnet och lägg ner lagerblad, timjan, gul lök och lite salt.

2. Grovdela köttet och lägg i vattnet, koka i ca 1-1½ timme. Köttet ska bli riktigt mört

3. Tag upp köttet, hacka alla rotsaker till kuber och låt dessa koka tills de nästan är mjuka, ca 15-20 min. Potatisen får gärna läggas i 5 min efter de andra då de blir snabbare klara.

4. Skär köttet i mindre bitar och tillsätt tillsammans med skivad purjolök och ärtor. Låt koka tills köttet är genomvarmt, ca 3-4 minuter.

5. Smaka av med fond, salt och peppar. Om för mkt vätska kokat bort, tillsätt lite mer.

6. Strö över hackad färsk persilja och ät.


Smaklig måltid

Kommentarer

patrik sa…
Soppor är såå gott i kylan!!www.sportochspelkocken.se