Chokladkladdkaka

Jag har tipsat Er om denna kaka förut. En mjölkfri kladdkaka jag brukar göra när jag får besök av min bästaste vän Helena som är allergisk mot komjölksprotein. Ni hittar den förra varianten här.Denna gång valde jag att göra kakan i portionsformar. Och det funkade precis lika bra, även utan bärfyllning. Det här är den godaste kladdkakan hittills tycker jag. Mitt favvorecept! :)
Ingredienser:
(4 portionsformar/ 1 pajform)
1 dl rapsolja
2 ägg
2,5 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 msk vaniljpulver
1 krm salt
1 krm bakpulver
Vispa samman olja, ägg, socker. Rör ner de torra ingredienserna och häll smeten i en oljesmord form med löstagbar kant. Strö ut bär över kakan. Grädda i 100 grader, ca 18 minuter tills kakan är genomgräddad i kanten men kladdig och god i mitten.
OBS! Eftersom kakan blir lite tjockare/ högre i mindre portionsformar kan det krävas ett par minuter till i gräddningen. Ni får hålla koll helt enkelt.
Denna gång serverades den till oatly vaniljglass, färska blåbär och hemodlade jordgubbar :)
Mums.

Kommentarer