Rabarberrutor

Den här kakan gjorde jag till min födelsedag och tog med mig till jobbet. Perfekt att baka i långpanna när man ska bjuda många...jag minns inte riktigt men jag tror jag gjorde dubbel sats för att få höga fina rutor. Gör man en sats blir de lite tunnare men självklart lika goda!

Ingredienser:
4 st ägg
5 dl socker
200 g smör
2 dl mjölk
8 dl vetemjöl special
4 tsk bakpulver
1 msk krossad kardemumma

8 dl rabarber i skivor

Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i mjöl och bakpulver. Tillsätt mjölk och avsvalnat smör och kardemumma. Häll smeten i smord och bröad långpanna. Strö över hackade rabarber.

Grädda i mitten av ugnen, i ca 25-30 minuter i ca 200 graders värme. Skär upp kakan när den svalnat. Servera med vispgrädde, vaniljsås, glass eller som i sin enkelhet.

Lycka till.

Kommentarer

Malin sa…
Undrar dock hur mycket smör man ska använda? :)
lindasmat sa…
Ooops...ber om ursäkt! Har nu lagt till smöret :)
Therese sa…
Oj så goda!!! Måste nog testas:) Älskar rabarberkaka och gärna en klick vaniljvisp till.