Ädelostpasta med kyckling

Det här är så typiskt mig. Jag komponerar ihop ett eget recept, lagar det, fotograferar rätten och njuter av maten samtidigt som jag tänker: mmm, denna måste ut på bloggen. Sen är jag så smart att jag glömmer att skriva ner receptet. Grattis!


Men med hjälp av bilden har jag nog listat ut de flesta ingredienserna, så här kommer ett recept i alla fall...

Ingredienser:
Kycklingfilé
Pasta

Sås:
Grädde
Kycklingfond
En skvätt vitt vin
Broccoli
Purjolök
Kvibille Gräddädel
Svartpeppar

Börja med såsen. Den är god om den får stå och gotta till sig medan kycklingen steks och pastan kokas.

Dela broccolin i mindre buketter och fräs på den en liten stund i stekpannan. Tillsätt strimlad purjolök och svartpeppar. Stek nån minut till. Häll över grädde, smula i osten och smaksätt med eventuellt lite kycklingfond och kryddor. Låt småputtra tills osten smält.

Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.

Skär kycklingfiléerna i mindre bitar och stek dem i smör. Krydda med valfria kryddor. Jag använde svartpeppar och lite chilliflakes. Antingen tillsätts kycklingen när den är färdigstekt i såsen eller så serveras den separat till sås och pasta. Gärna någon sallad också :)

Skippa kycklingen om du är vegetarian, såsen är gudomlig i sig själv.

Smaklig måltid!

Kommentarer