Citron- & Ingefärsgrottor

Jag ber om ursäkt för den uteblivande aktiviteten här på bloggen. Jag har haft fullt upp med min köksrenovering, plus att jag nu blivit magsjuk som grädde på moset.

Men som fånge i sängen får man tid över till att gå igenom bilder och recept och jag inser att det är dags att bjuda Er på dessa godingar! :)

Ingredienser:
150 g rumstempererat smör
1 dl strösocker
2 dl vetemjöl special
1 dl potatismjöl
1 msk malen ingefära
1 tsk bakpulver

Fyllning:
½ - 1 dl lemon curd
Florsocker

Rör smör och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och rör ner det i smörblandningen. Arbeta ihop till en deg.

Forma degen till en längd och skär den i ca 35 bitar. Rulla dem till bollar och lägg dem i små pappersformar på en plåt.

Gör en liten fördjupning i varje boll och lägg i en klick lemon curd. Grödda i mitten av ugnen, 200 grader, i ca 8-10 minuter.

Sikta över lite florsocker när kakorna har kallnat.

Lycka till

Kommentarer