Balsamicokyckling med lök

I brist på fantasi letade jag på detta recept på arla.se. Tvivlade starkt på att såsen skulle bli bra men jösses vad förvånad jag blev. Den smakade riktigt mustig och välgjord trots enkelheten.

Dock hittade jag lite fel i orginalreceptet så här kommer en reviderad och bättre version ;)

Ingredienser:
500 g kycklingfiléer
Salt & Peppar

2 msk smör
2 rödlökar
1 liten purjolök
2 tsk oregano

Sås:

3 dl vispgrädde
1 msk balsamvinäger
1 msk konc kycklingfond
1 tsk torkad oregano
½ tsk kinesisk soja
(½ msk majsstärkelse)


Förstek kycklingfiléerna i smör, lägg dem i en form. Klyfta rödlökarna och lägg dem bland kycklingen. Skär purjolöken i 3 cm långa bitar och lägg dem i samma form. Strö över oregano, salt och peppar. Tillaga i ugnen tills kycklingen är klar, ca 15-20 minuter beroende på tjockleken på filéerna.

Gör såsen under tiden: Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt koka cirka 5 minuter, red eventuellt av såsen om tjockare konsistens önskas. (Jag tror jag hade i lite mer vinäger än receptet säger - men jag ÄLSKAR balsamvinäger så testa Er fram!)

Servera till en god sallad, potatis, ris eller pasta. (Vi åt ris och sallad)

Lycka till och smaklig måltid!